• Cumartesi Yazıları
  • Düşler ve Erdemler

    Kılavuzu Don Quijote olanın burnu Cyrano gibi olur.

    Google
     
    Web Düşler ve Erdemler'de
    <$BloÇarşamba, Ekim 05, 2005

    <$Blo

    Semaveri yakmak için mutfağa gittim.
    Romas çay içerken:
    "Bu halk acınacak bir halde. Kendi içlerindeki en iyi insanları öldürüyorlar; bu alçakça bir şey. Belki de bu gibi insanlardan korkuyorlar. Jandarma nezareti altında Sibirya'ya sürgüne giderken bir kürek mahkumu bana şunu anlatmıştı; hırsızmış. Beş kişilik bir çetesi varmış. Sonunda içlerinden biri:
    " 'Arkadaşlar, hırsızlık işini bırakalım artık. İyi bir kazancımız da yok; kötü bir yaşam sürüyoruz,' demiş. Arkadaşları bu yüzden, sarhoşken sızıp kaldığı zaman onu boğmuşlar. Bunu anlatan mahkum, öldürdükleri adamı çok övmüştü:
    " 'Ondan sonra üç kişiyi daha öldürdüm, ama acımadım. Fakat o arkadaşa acıyorum. İyi, zeki, neşeli bir arkadaştı. Temiz kalpliydi.'
    " 'Öyleyse niye öldürdünüz onu ? Sizi ele verir diye mi korktunuz ?' diye soruyorum. Bu sözüme bayağı öfkelendi:
    " 'Hayır, o bizi hiçbir zaman ele vermezdi, hiçbir şey için ! Ama onunla biraz aramız açılmıştı. Sanki biz hepimiz günahkar, o ise namuslu, adeta bize doğru yolu gösteren bir adamdı. İyi olmadı !' "

    (Maksim Gorki, Benim Üniversitelerim, sayfa 198, Bordo Siyah Yayınları, İstanbul, 2004.)

    <$Blo5ents:

    <$BloBlogger ece...

    <$BloKötüler iyi olanları sevmezler...
    İyiliği hatırlatan hiçbir şeye tahammül edemezler...
    "Bu dünya"da çoğu zaman kötülerin kazanmasının sebebi de işte budur aslında..
    İyi olanlar incitemezler...
    Kötülerin ise kaybedecekleri bir şey yoktur...
    Yok etmek çok kolaydır onlar için...

    <$Blo6/10/05 23:33 <$Blo 
    <$BloBlogger Handan...

    <$BloÇok keyifli okumuştum Gorki'nin bu dizisini. Sımsıcak bir anlatımı vardı. Bir daha okumak güzel olabilir.

    Aslında Ece, iyiyi yok edememişler bence, onların yüreklerine oturmuş, bir sızı olarak kalmış.

    <$Blo7/10/05 05:57 <$Blo 
    <$BloBlogger Don Quijote...

    <$BloErdemliliğin akıbeti bu olmamalı. Erdemliliğin akıbeti bu ise, iyiliğin başkalarınca adı enayilik ise kıyamet vakti gelmiş demektir. Karamsar olmaktansa yel değirmenleriyle savaşmak daha iyidir. Çünkü kocaman canavar gibi görünen bütün kötülükler aslında yel değirmeni gibidir. Gölgeleri büyüktür, kendilerinin kıymet-i harbiyesi yoktur. Değil mi?

    <$Blo7/10/05 11:41 <$Blo 
    <$BloBlogger ece...

    <$BloNe güzel demişsiniz Don Qijote...
    Doğru söylüyorsunuz...

    Ama yel değirmenlerine karşı savaşma cesareti gösterebilmek önemli olan...

    <$Blo7/10/05 12:22 <$Blo 
    <$BloBlogger Don Quijote...

    <$BloBunun için gerekli olan Don Quijote kadar "deli" ve "erdemli" olmak. Gerçekler sözkonusuysa pazarlık yapılamaz.

    <$Blo7/10/05 17:11 <$Blo 

    <$BloYorum Gönder