• Cumartesi Yazıları
  • Düşler ve Erdemler

    Kılavuzu Don Quijote olanın burnu Cyrano gibi olur.

    Google
     
    Web Düşler ve Erdemler'de
    <$BloSalı, Eylül 20, 2005

    <$Blo


    1920'li yıllar... Kırgızistan. İdealist bir köy öğretmeninin hüzünlü hikayesinden bir kesit:

    Hatırlıyorum, kıpkırmızı olmuştu yüzüm, tezeğin bırakılmasını unutmamıştı demek. Mutluydum, yedi kat gökte uçuyordum. Duyşen sevindiğimi anladı.
    Gözleriyle beni okşayarak; - Benim temiz yavrum, duru kaynağım, dedi. Ne kadar da akıllısın... Ah, seni şehre, okumaya bir gönderebilsem! Büyük bir insan olurdun! Dönüp kıyıya doğru bir adım attı. Gözlerimin önünde şimdi: Gürültülü derenin kıyısında durmuş; ellerini başının arkasına kavuşturmuş; parlayan gözleriyle, tepelerden gelen rüzgarın kovaladığı beyaz bulutlara bakıyor... O anda ne düşünüyordu acaba? Beni şehirde okula göndermeyi mi? Ben onun kaputuna sarınmış şunları düşünüyordum: - Keşke ağabeyim olsaydı Duyşen! Kollarına atılıp ona sarılır, gözlerimi yumar, en tatlı sözleri söylerdim kulaklarına. N'olursun Tanrım, Duyşen ağabeyim olsun! İnceliği, iyiliği, geleceğimizi düşündüğü için hepimiz seviyorduk öğretmenimizi. Küçüktük ama onun bu erdemlerinin hepimiz farkındaydık. Yoksa her gün o uzun yolu alır mıydık? Rüzgarda, karların arasında bata çıka, soluk soluğa tırmanır mıydık o tepeyi? Kendi isteğimizle geliyorduk okula. Gidip o soğuk ahırda donmamız için hiç kimse zorlamıyordu bizi. Okul öylesine soğuktu ki, birbirimizin yüzüne, ellerine, elbisesine hohlasak, hohladığımız yer hemen buz tutuyordu. Bazılarımız oturup Duyşen'i dinlerken ocağın yanında sırayla ısınıyorduk. (çeviri: Ülkü Tamer)
    ...
    Çevirmen, yazar, gazeteci ve devlet adamı Cengiz Aytmatov, 12 Aralık 1928'de Kırgızistan'ın Talas Eyaleti'ne bağlı Şeker Köyü'nde doğar. Eserlerini Kırgızca ve Rusça kaleme alır. Aşk, dostluk, 2.Dünya Savaşı'nın acı ve kahramanlıklarını konu edinir çoğunlukla... Kırgız geleneklerine de sıkı sıkıya bağlılığı tercih eder. İnce ve duyarlı gözlemler, hayatı anlamak için gereken araç gereçtir. Elveda Gülsarı, Toprak Ana, Beyaz Gemi, Selvi Boylum Al Yazmalım, Gün Uzar Yüzyıl Olur, Cengiz Han'a Küsen Bulut en çok bilinen kitaplarından... Aşağıdaki fotoğrafın kesip attığımız kısmındaki Don Quijote ile birlikte, kendi adını almış bir okulun bahçesinde objektifimiz önünde, Kırgız öğrencilerle birlikte görülüyor. 2004 Bişkek, Kırgızistan.


    <$Blo0ents:

    <$BloYorum Gönder